Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Χαμένα ιστορικά φιλμ που ευτυχώς ξαναβρέθηκαν!


Κινηματογραφικές πρωτιές και ταινίες-σταθμοί που είχαν εξαφανιστεί από προσώπου γης.

Τα φιλμ που έχουν χαθεί είναι πραγματικά αμέτρητα, κάτι που ρίχνει βαριά τη σκιά του στην παγκόσμια ιστορία του κινηματογράφου.
Εκτιμάται μάλιστα ότι ένα 70% των ταινιών του βωβού σινεμά έχουν εξαφανιστεί, αφήνοντας έτσι στην αφάνεια ένα σεβαστό ποσοστό των κινηματογραφικών σπαργάνων.
Ήταν το εύφλεκτο υλικό των παλιότερων φιλμ, οι κακές συνθήκες αποθήκευσής τους αλλά και η ίδια η ανθρώπινη συνήθεια να τα ξεφορτώνεται μετά την πορεία τους στις σκοτεινές αίθουσες που επέφερε την τραγωδία με τα χαμένα φιλμ, καθώς μιλάμε για οπτικούς θησαυρούς και διαμάντια που ποτέ δεν θα δούμε όλοι εμείς σήμερα.
Κι όμως, όλο και κάποιο αντίτυπο μιας παλιάς και χαμένης ταινίας αναδύεται μαγικά μια στο τόσο σε κάποια γωνιά της οικουμένης, κάνοντας κριτικούς και κοινό να αγαλλιάζουν από ικανοποίηση…

Ο πρώτος «Φρανκενστάιν»



Η πρώτη ταινία με το τέρας της Μέρι Σέλεϊ γυρίστηκε το 1910 στα στούντιο του Τόμας Έντισον: με διάρκεια 12 λεπτών, ήταν ένα από τα κορυφαία φιλμ της περιόδου και μια ταινία συνυφασμένη με την ίδια την ιστορία της γέννησης του κινηματογράφου. Και μάλιστα ήταν και πολύ δύσκολο γύρισμα, καθώς τότε τα ταινιάκια ολοκληρώνονταν συνήθως σε μια μέρα, αν και οι ενδυματολογικές ανάγκες και το προχωρημένο μέικ-απ του «Φρανκενστάιν» απαίτησε τριπλάσιο χρόνο στα πλατό.
Όπως και όλα τα φιλμ του Έντισον της περιόδου, διανέμονταν στις αίθουσες και επέστρεφαν κατόπιν στα εργαστήριά του, με σκοπό να καταστραφούν και να επαναχρησιμοποιηθούν κάποια από τα συστατικά του φιλμ. Σχετικά πρόσφατα αναδύθηκε ένα αντίτυπο του επίσης ιστορικού κινηματογραφικού περιοδικού του Έντισον από το 1910 («The Edison Kinetogram») και μια τεράστια εκστρατεία ενορχηστρώθηκε για την ανεύρεση κάποιου αντιτύπου της ταινίας. Κι έτσι κάποια στιγμή ένας Γάλλος συλλέκτης, κάποιος Αλοΐς Ντετλάφ, παρουσίασε το μοναδικό αντίτυπο που φαίνεται να υπάρχει στην οικουμένη…

Η χαμένη ταινία του Χάρι Χουντίνι


Το «The Grim Game» ήταν σύμφωνα με τις κριτικές η καλύτερη ταινία που έφτιαξε ποτέ ο μάγος, αν και έπεσε επίσης θύμα της πλημμελούς αποθήκευσης των φιλμ. Χαμένη εδώ και καιρό, μια ωραία πρωϊα ένας συντηρητής φιλμ επισκέφθηκε το μουσείο του Χουντίνι στην Πενσιλβάνια των ΗΠΑ, όταν τον ενημέρωσε ο φύλακας ότι ένας φίλος του, ο «μεγαλύτερος θαυμαστής του Χουντίνι», όπως του είπε, είχε στα χέρια του μια κόπια της θρυλικής ταινίας.
Ο τύπος την κρατούσε ωστόσο, ως επτασφράγιστο μυστικό και την είχε δείξει ελάχιστες φορές σε ημι-δημόσιες προβολές, σε κάτι τυχερούς σπουδαστές κινηματογράφου δηλαδή, κι αυτό ήταν όλο. Ο συντηρητής κατάφερε να τον πείσει τελικά, έναντι παχυλού ποσού που δεν αποκαλύφθηκε ωστόσο ποτέ, καθώς εργαζόταν στη Warner Bros και το στούντιο ήθελε σαν λυσσασμένο ένα αντίτυπο της ταινίας. Κι έτσι τους παρέδωσε κάποια στιγμή ένα άψογο αντίτυπο του φιλμ σε άριστη κατάσταση. Και καθώς η Ιστορία κλείνει πολλές φορές το μάτι στους ανθρώπους, η συμφωνία ήρθε την κατάλληλη στιγμή καθώς ο κάτοχός της πέθανε λίγες εβδομάδες αργότερα…

Το πρώτο anime του κόσμου


Το παλιότερο anime της Ιαπωνίας είχε κάνει την πρεμιέρα του το 1917, ή έτσι τουλάχιστον πίστευαν οι ιστορικοί του δημοφιλούς είδους για όλα αυτά τα χρόνια! Παρά το γεγονός ότι το ξέρουμε με σιγουριά, η ταινία έχει χαθεί εδώ και χρόνια. Τη δεύτερη θέση κατείχε μάλιστα anime επίσης του 1917, το οποίο υπάρχει ως τις μέρες μας: είναι μια κωμική ιστορία με έναν σαμουράι που δεν μπορεί να βγάλει το κατάνα από το θηκάρι του.
Αυτή ήταν λίγο πολύ η ιστορία του anime, αν και φιλμάκι που ήρθε στο φως έβαλε σκοπό να τα αλλάξει όλα, καθώς χρονολογείται τουλάχιστον 10 χρόνια πριν από την παλιότερη σωζόμενη ταινία του είδους. Η ταινία βρέθηκε σε σπίτι του Κιότο δίπλα σε παμπάλαιο οικιακό προτζέκτορα και έχει διάρκεια μόλις 3 δευτερολέπτων. Το animation είναι μάλιστα σχεδιασμένο κατευθείαν πάνω στο σελιλόιντ σε κόκκινο και μαύρο…

Η πρώτη «Χιονάτη»


Η πρώτη «Χιονάτη» του παγκόσμιου σινεμά ήρθε στο φως το 1916 και ήταν προσαρμογή μιας πετυχημένης θεατρικής παράστασης που σάρωνε στην εποχή. Η εκδοχή της είναι τελείως διαφορετική από την ιστορία που μας έμαθε ο Γουόλτ Ντίσνεϊ, καθώς το θεατρικό κείμενο δεν έμεινε καθόλου πιστό στην αρχική ιστορία. Η ταινία είχε κυκλοφορήσει με αφορμή τις γιορτές των Χριστουγέννων και έφερε τη σφραγίδα της Paramount.
Ξέρουμε ότι ο Ντίσνεϊ την είδε σε πάρτι του 1917 και τον επηρέασε τόσο που θα έφτιαχνε αργότερα τη δική του εκδοχή, σφραγίζοντας μια και καλή την εικόνα της Χιονάτης. Πέρα βέβαια από την επίδραση στον σπουδαίο καρτουνίστα, η ταινία ήταν αξιομνημόνευτη και για τη Μαργκερίτ Κλαρκ, τη μεγαλύτερη ίσως σταρ της πρώιμης εποχής του βωβού σινεμά, η συντριπτική πλειονότητα των ταινιών της οποίας είχε καταστραφεί κατά την τεράστια πυρκαγιά στο αρχείο της Paramount. Δεν βλέπεις ταινία, βλέπεις την ίδια την ιστορία της έβδομης τέχνης!

«Ο Θρίαμβος της Θέλησης»


Τη Λένι Ρίφενσταλ την αποκαλούσαν «θηλυκό Αϊζενστάιν του Χίτλερ» και όχι άδικα, καθώς μιλάμε για τεράστια δημιουργό με ανεπανάληπτη επίδραση στα πρώτα αυτά χρόνια του σινεμά, όταν η νέα τέχνη έψαχνε ακόμα τη δική της γλώσσα. «Ο Θρίαμβος της Θέλησης» (1934) ήταν το μεγάλο της αριστούργημα, παρά το γεγονός ότι ήταν άλλο ένα προπαγανδιστικό φιλμ για λογαριασμό του ναζιστικού κόμματος.
Στο ντοκιμαντέρ απαθανατιζόταν οι φεστιβαλικές εκδηλώσεις για το συνέδριο του ναζιστικού κόμματος στη Νυρεμβέργη, όταν μισό εκατομμύριο κόσμου έσπευσαν να χαιρετίσουν δυναμικά τη νέα πολιτική κατάσταση της Γερμανίας. Αριστουργηματικό και καινοτόμο, το φιλμ της Ρίφενσταλ υιοθετεί πρωτοποριακές γωνίες κινηματογράφησης και νέο τρόπο μοντάζ, παραμένοντας ορόσημο για την ιστορία του σινεμά, αν και από διηγήσεις!
Γιατί βλέπετε ο Χίτλερ είχε παραγγείλει την καταστροφή κάθε κόπιας του και οι κριτικοί το υμνούσαν πια από τις μαρτυρίες όσων το είχαν δει! Θέλοντας να παραμείνει μόνος στο τιμόνι του ναζιστικού κόμματος, ο Φύρερ είχε παραγγείλει τη δολοφονία όλων των πολιτικών του αντιπάλων («Νύχτα των Μεγάλων Μαχαιριών») και η ταινία ήταν το μόνο πειστήριο πια για την υψηλόβαθμη θέση που κατείχαν άλλοτε στο κόμμα τα δολοφονημένα πια στελέχη. Κι έτσι κάθε αντίτυπο έπρεπε να εξαφανιστεί πάση θυσία! Η Ρίφενσταλ είχε προσκληθεί ωστόσο στη Βρετανία να μιλήσει για την καινοτόμα σκηνοθεσία της σε πλήθος πανεπιστημίων και τουλάχιστον μία κόπια του «Θριάμβου της Θέλησης» έγινε σε βρετανικό έδαφος.
Η κόπια υπήρχε μεν αν και κανείς δεν ήξερε πού ήταν, κι αυτό κράτησε για περίπου 60 χρόνια! Η μοναδική σωζόμενη κόπια ανακαλύφθηκε τελικά το 1990 και πλέον όλοι μπορούν να θαυμάσουν την αριστουργηματική δουλειά της Ρίφενσταλ, έστω κι αν είναι για λογαριασμό του αυγού του φιδιού…

http://www.newsbeast.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η χαμένη αποικία Roanoke και η μυστηριώδης λέξη Croatoan

Croatoan : Μια μυστηριώδης λέξη που έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των απανταχού κυνηγών του μυστηρίου, εδώ και αιώνες. Τι συνέβη στη χαμένη αποικία της Βόρειας Καρολίνας, στο Roanoke Island ; Πολλές θεωρίες έχουν προταθεί αλλά καμιά μέχρι τώρα δεν έχει επικρατήσει ως η πιο πιθανή, αντίθετα ο γρίφος μεγαλώνει. Μια ομάδα εποίκων εξαφανίστηκε στη Βόρεια Αμερική χωρίς κανένα ίχνος και κανείς δεν έχει βρει στοιχεία για την τύχη τους εδώ και αιώνες. Η αποικία Roanoke ήταν ο πρώτος αγγλικός οικισμός στην Αμερική. Αφού έμαθε για μια πλούσια, όμορφη περιοχή στην Αμερική η Βασίλισσα Ελισάβετ Ι, της Αγγλίας, αποφάσισε να προσαρτήσει αυτή τη περιοχή της Βιρτζίνια. Στη συνέχεια, έδωσε στον Sir Walter Raleigh  άδεια να δημιουργήσει μια αποικία. Θα χρηματοδοτούσε και θα σχεδίαζε την εκστρατεία στη περιοχή που βρίσκεται τώρα η Βόρεια Καρολίνα. Ο Raleigh είχε 10 χρόνια για να ολοκληρώσει την αποστολή. Το 1585, μια αποστολή με επικεφαλής τον Sir Richard Grenville, που αποτελούνταν απ

Ένθετος Ζωδιακός Κύκλος σε τοιχογραφία εκκλησίας του Πηλίου.

Η ομάδα έρευνας των αστικών μυστικών θα μας ταξιδέψει στο θρυλικό βουνό της Μαγνησίας, στο όρος Πήλιο. Θα μεταβούμε νοερά στην μαγευτική Τσαγκαράδα ή ακόμη πιο συγκεκριμένα στις Μηλιές. Εκεί το ενδιαφέρον μας προσέλκυσε μια εκλησία, στην κεντρική πλατεία του χωριού. Ο Ιερός Ναός των Παμμεγίστων Ταξιαρχών στις Μηλιές Πηλίου ο οποίος αποτελεί δείγμα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής με ιδιέταιρο κατασκευαστικά χαρακτήρα, αξιόλογες τοιχογραφίες και μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον.  Ο ρυθμός του είναι τρίκλιτη βασιλική με δώδεκα εσωτερικούς τρούλους και αποτελείται από τον πρόναο και τον κυρίως ναό. Χτίστηκε κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, από το 1741 έως το 1774, χωρίς καμπαναριό και με τέτοιο τρόπο ώστε το εξωτερικό του να μην προδίδει την αληθινή φύση του κτιρίου, για την προστασία του.  Από την προφορική παράδοση γνωρίζουμε, ότι η αγιογράφηση έχει γίνει από Αγιορείτη μοναχό και το τέμπλο, που είναι ξυλόγλυπτο και επιχρυσωμένο από ξύλο φλαμουριάς και έχει κατασκευαστεί από Ηπειρώτε

Aπομεινάρι από την αρχαία Θάλασσα της Τηθύος νότια της Κρήτης.

Κατα την περιήγηση της ομάδας έρευνας των αστικών μυστικών στο διαδίκτυο ''σκοντάψαμε'' σε ένα άρθρο του πρώτου θέματος με τίτλο Νότια της Κρήτης ο αρχαιότερος ωκεάνιος φλοιός στον κόσμο   το οποίο μας πληροφορεί ότι ο βυθός της Ανατολικής Μεσογείου περιέχει τον αρχαιότερο ωκεάνιο φλοιό στον κόσμο, ηλικίας έως 340 εκατομμυρίων ετών, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα. Συγκεκριμένα πρόκειται για την υποθαλάσσια περιοχή γνωστή ως Λεκάνη του Ηροδότου , που βρίσκεται νοτιοανατολικά της Κρήτης, νοτιοδυτικά της Κύπρου και βόρεια της Αιγύπτου. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ρόι Γκρανότ του Πανεπιστημίου Μπεν Γκουριόν του Ισραήλ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γεωεπιστημών "Nature Geoscience". Στους ωκεανούς της Γης λαμβάνει χώρα μια συνεχής ανακύκλωση, καθώς στις λεγόμενες ζώνες καταβύθισης ο φλοιός εισχωρεί στον μανδύα του πλανήτη για να αναδυθεί ξανά μετά από εκατομμύρια χρόνια. Ο βυθός των θαλασσών συνήθως έχει ηλικία όχι μεγαλύτε